24-uurs testrit: de ervaring van een TBTO-testrijder

In april startte Nissan Nederland de grote online campagne ‘The Big Turn On’. Doel was om elektrisch rijden definitief op de kaart te zetten. Onderdeel van de campagne waren de 24-uurs testritten, waarbij deelnemers de Nissan LEAF een volle dag konden rijden. Eén van de deelnemers aan de testritten was Mazen Kara. Hij had zich via de website van ‘The Big Turn On’ opgegeven.

Kennismaken met elektrisch rijden

Op 6 juni was het zover voor Mazen. Hij kon de Nissan LEAF ophalen bij bij Nissan-dealer Autobedrijf Van Leijden en de auto een complete dag mee naar huis nemen. Mazen: “Om eerlijk te zijn had ik in het begin wel een beetje koudwatervrees toen ik instapte in de LEAF. Het was mijn eerste kennismaking met rijden in een elektrische auto. Na een korte introductie van de dealer en een proefrondje van vijf minuten verdween die vrees als sneeuw voor de zon. Ook het rijden met de automaat wende erg snel.”

Gedurende zijn testdag maakte Mazen diverse kleine ritjes rondom zijn woonplaats Leiderdorp. Hij vergeleek het verbruik van de accu in de Drive- en Eco-stand, en hoeveel energie je inlevert op het rijbereik wanneer het klimaatbeheersingssysteem wordt gebruikt. “Rijdend in de Eco-stand heb je een grotere actieradius. De klimaatbeheersing is prettig, maar het niet gebruiken scheelt tot 30 kilometer rijbereik.”

Hij overtuigde ook zijn schoonvader om kennis te maken met elektrisch rijden. Na een wat aarzelend begin, reed deze volgens Mazen de LEAF al snel alsof het zijn eigen auto was.

Rijbereik

Pas na een korte rit over de snelweg begon Mazen na te denken over afstandsangst:  ”De aangegeven rijafstand nam bij het rijden op de snelweg sneller af dan eerder op de dag. Als elektrisch rijder moet je het rijgedrag aanpassen op het bereik van de auto. Toen ik de Nissan LEAF uiteindelijk moest terugbrengen heb ik dat eens getest. Ik heb expres langer gedaan over de rit en rustig gereden. Dat werkt, uiteindelijk kwam ik met voldoende energie in de accu bij de Nissan-dealer aan.”

Mazen hield na zijn testrit 8 kilometer op de accu over

Verwachtingen overtroffen

De Nissan LEAF overtrof Mazen’s verwachtingen.  De auto is volgens hem ruim, stil en rijdt en stuurt erg prettig. Het rijbereik en de tijd die nodig is voor het opladen ziet Mazen als kleine minpuntjes, al denkt hij dat dit in de komende jaren zal worden verbeterd. Mazen ziet elektrisch rijden in Nederland wel positief tegemoet: “Ons land is vlak, heeft een gunstig klimaat en de wegen zijn goed onderhouden. Bovendien hoeven de meeste Nederlanders geen grote afstanden te rijden om naar hun werk te rijden. En de auto opladen kan in principe voor elke deur. Dankzij Nissan en de Nissan LEAF is elektrisch rijden een stuk dichterbij gekomen.”