Trip naar Brussel: opladen op z’n Belgisch

In en rond Brussel staan, dankzij Total, een tiental snelladers. Dé plek om naar toe te gaan met de LEAF, zou je zeggen.

Naar België

Het begin van de route begint langzamerhand routine te worden: Molenhoek, snelladen bij ANWB Breda, tussenstop in Antwerpen en toch maar even snelladen aan de Rijnkaai (niet echt nodig, maar je weet maar nooit) en dan door richting Brussel.

Belgische Nissan dealers

We hebben een B&B in Sint-Agatha-Rode even ten zuid-oosten van Brussel geboekt, maar we hebben nog de hele middag voor ons voor een bezoekje aan een bekende supermarkt en de plaats Leuven. We besluiten dus nog even te snelladen  bij Nissan Dealer Leo Peeters aan de Leuvensesteenweg 240 in Vilvoorde. Nu moet ik even vertellen dat we enige tijd geleden ook al eens bij Nissan dealer De Witte in Sint-Gillis-Waas waren en dat, vanwege de vakantie, de snellader uit stond. Ook om die reden wilden we eens een andere Belgische dealer aandoen om te zien hoe deze zou reageren op deze ervaring.

Sleutel kwijt

Bij aankomst was de snellader snel gevonden. Ook deze bleek niet te laden, dus de showroom in om te vragen hoe de lader aangezet kon worden. Bleek deze dealer ook vakantie te hebben. De aanwezige eigenaar(?) die toevallig wat in de zaak bezig was wilde ons graag helpen met opladen, maar kom zelfs na 15 minuten zoeken en bellen de sleutel niet vinden. Het lijkt in België gangbaar te zijn dat de snelladers bij dealers niet als vanzelfsprekend te gebruiken zijn. Wat hiervan de reden is bleef onduidelijk.

Geen probleem, op naar Total

Total Station-servauto Bel-lux aan de Schaarbeeklei 199 in Vilvoorde ligt op enkele kilometers van de dealer, dus dat is voor ons verder geen probleem. Jammer van de tijd, maar we laten ons niet uit het veld slaan. Bij aankomst is ook hier de lader goed te vinden. Jammer alleen dat het inmiddels behoorlijk regent en, in tegenstelling tot de ‘normale’ pompen, de lader niet overdekt is. Met paraplu snel de Plug-to-drive pas in de paal en…. oeps, een grote storing. Snel naar binnen waar ik een beetje lauwtjes door de kassamedewerker wordt weggewerkt. ‘O ja, d’n elektriek, die is defect’. Allerlei tegenwerpingen mijnerzijds over het belang van oplaadpalen voor EV-rijders worden zonder verdere medelevendheid door de verkoper aangehoord. Maar de storing was wel gemeld, dus dat was wel weer een troost.

Niet leuk meer

Alhoewel we nog voldoende stroom hebben om heel Brussel drie keer rond te rijden, begint de situatie nu wel vervelend te worden. We kwamen hier tenslotte niet om alle Total stations te bezoeken. Door naar de lader van Total Woluwe-Saint-Pierre Orban. Deze hadden we eerder al gekozen vanwege de gunstige ligging ten opzichte van onze bestemming, en het zou mooi zijn als deze lader het wél deed.
En inderdaad, deze lader was volledig operationeel. Wel was het station op donderdag de gehele dag gesloten(!) zodat we de oplaadpas niet konden opwaarderen. Gelukkig had ik nog voldoende waarde op de pas om hier te kunnen laden (Later bij de terugreis in Antwerpen nog maar eens een flink bedrag laten bijschrijven).

Nog een LEAF

Aan de overzijde van Total spotten we een mooie uitbater van hapjes en drankjes, een ideale plek om de 20 minuten die het opladen duurt te besteden (en nog wifi ook!). Net als ik besluit om te gaan kijken of de 20 minuten de accu voldoende hebben gevuld zie ik een Belgische LEAF  het station binnenrijden. Ook deze lijkt verbaasd een andere Leaf te zien. De wagen blijkt van het bedrijf Schneider Electric, en de twee jongemannen die uit de auto komen begroeten mij allerhartelijkst. Ze blijken onder andere de leverancier van de Plug To Drive-palen van Total te zijn.

Inside informatie

Via hen krijg ik wat inside informatie over de verschillende oplaadpunten. De eerder aangedane paal in Vilvoorde blijkt er gemiddeld 2x per dag uit te liggen. Waarschijnlijk zijn sterke fluctuaties in het elektriciteitsnetwerk aldaar de oorzaak van de storingen. Ook vertellen ze dat de uitbater slechts een reset hoeft te geven om een en ander weer operationeel te krijgen. De lader in Antwerpen laadt vanwege een verouderde meterkast op een veel lagere sterkte, waardoor het opladen daar relatief lang duurt (en ook duurder, want je betaalt per tijdseenheid). De heren vertellen verder dat de EV’s in België nog niet echt willen doorbreken en dat ze wel een beetje jaloers zijn op de goed georganiseerde infrastructuur in ‘Olland’.

Laden bij de B&B

Gelukkig hebben de eigenaars van de door ons ‘last minute’ geboekte bed and breakfast een groen hart, zodat we die nacht aan een huis, tuin en keukenstekker de wagen tot 100% kunnen opladen. De tweede dag in België verloopt geheel volgens plan en aan de eind van de middag gaan we tevreden weer terug naar huis. De Antwerpse lader doet weer prima zijn werk (je moet alleen oppassen dat deze lader echt tot maximaal 80% oplaadt, een extra 10 minuten leidt tot het kwijtraken van €4, zonder daar veel stroom voor terug te ontvangen). Nog even de pas opwaarderen leidt toch nog tot een hilarisch moment. De verkoopmedewerkster meldt namelijk dat ik uiteraard de pas kan opwaarderen maar dat de lader defect is. De tegenwerping dat ik zojuist tot volle tevredenheid de lader gebruikt heb, ‘en gisteren trouwens ook’, verwart de dame zichtbaar.

ANWB

Nee, dan zijn de ANWB-laders toch een stuk moderner. Ze laden tot 90%(werkelijk 80%) en na af- en weer aankoppelen laden ze lekker weer door tot 100% (werkelijk 90%). Genoeg om de ruim 100 km naar huis probleemloos te overbruggen. Wel even een onrustig momentje voor de gesloten poort van de ANWB. Naast de entree staat een praatpaal die mij voorkwam als een lollig bedoelde intercom met het servicecentrum. Bleek ik toch echt de alarmcentrale aan de lijn te krijgen. De vriendelijke medewerkster zou namens mij de plaatselijke medewerker wel even bellen om de poort open te maken.

Van harte welkom

Inmiddels had ik  de ‘echte’ bel gepot, maar ik moest het gesprek met de alarmcentrale toch nog even goed afwerken. Na een aantal minuten kwam ze met dezelfde oplossing: verderop stond een bel. Helaas reageerde niemand op aanhoudend aanbellen, een medewerker van de KLPD, dat van hetzelfde terrein gebruikt maakt, liet mij uiteindelijk binnen. Wat weer verwarring gaf bij de dienstdoende ANWB-medewerkers. Natuurlijk was ik van harte welkom om te laden, maar hoe was ik binnengekomen?

Ik hoop dat iedereen die van plan was België met een EV aan te doen wat heeft aan onze bevindingen. Het kan zeker, maar hou rekening met storingen en veel omleidingen.