ANWB, met recht “de mobiliteitsclub van Nederland”

Voornemen voor 2012 was om de elektrische auto ook voor grotere afstanden in te zetten. Daar hoort dan wel kennis van laadmogelijkheden bij. Gelukkig is op internet veel te vinden en zodoende kwam ik uit bij de club waar we al decennia lid van zijn, de ANWB. De ANWB heeft een zestal snellaadstations in Nederland geplaatst waar de Leaf in circa een half uur van bijna leeg tot 80% is op te laden.

Paar dagen Scheveningen
Bij telefonische navraag werd dit internetbericht bevestigd en werd ik van harte uitgenodigd gratis gebruik te maken van hun diensten. Graag wilden we een paar daagjes naar Den Haag en Scheveningen en laat de ANWB nou net een snellader in Breda en in Nootdorp hebben staan. Heen en terug zou dan ook zonder al te veel trammelant mogelijk moeten zijn. Daarnaast heb ik bij de dealer CARWINGS nog laten installeren om op het navigatiesysteem de normale laadpunten ook te kunnen vinden.

Avontuur
Nou, het avontuur kon beginnen. De actieradius bij de temperaturen boven de 20 graden neemt behoorlijk toe en op maandag 21 mei gaf de energiemeter aan dat we met de navigatie aan bijna van Haelen tot Nootdorp konden komen. We zouden een stuk kunnen komen met het maken van een tussenstop van een klein uurtje om de auto op te laden aan een gewone laadpaal van stichting E-Laad.

Bij Hardingsveld-Giesendam voor de voorzichtigheid alvast de dichtstbijzijnde laadpaal proberen te vinden via Carwings en deze stuurde ons toen 17 km richting Vianen helemaal de verkeerde richting uit. Ja, en dan denk je dat je goed bent voorbereid!

Storingsmelding
Bij de laadpaal aangekomen werkte het ding niet. Storingsmelding gedaan en we kregen het voor elkaar om op afstand de reset van de laadpaal uit te voeren. Blijkt later dat aan de andere kant van de snelweg bij een Van der Valk Hotel er een snellader staat. Nou even afkoppelen denk je dan en op naar de snellader. Echter, toen liet de paal de stekker van de laadkabel niet los.

Weer storing gemeld en een monteur zou worden opgeroepen, dit kon wel even duren. Tijd voor een lunch bij Van der Valk dus. The New Motion heeft hier de snellader geplaatst en bij navraag werd vermeld dat met het pasje van Stichting E-laad ook hier de auto kon worden opgeladen. Een lang verhaal kort, het werkt dus niet!

ANWB een verademing
Na de lunch het avontuur voortgezet en in Woerden centrum weer een stop gemaakt. Na dik een uurtje hadden we voldoende stroom om ons reisdoel te bereiken. ‘s Avonds zijn we nog naar de ANWB in Nootdorp geweest om voor de eerste keer gebruik te maken van een snellader. Ongelofelijk, binnen een half uur inderdaad voor 80 % geladen, van een bereik van circa 25 km naar 140 km.

Wat opvalt is dat er in de Randstad veel minder oplaadpunten zijn dan in Oost-Brabant en Limburg, terwijl je eigenlijk het tegenovergestelde verwacht. Innoveren komt van de Peel, grofweg het gebied Eindhoven-Helmond/Venlo-Roermond. Dit gebied heeft zich bewezen tijdens de wederopbouw met name op gebied van landbouw en elektronica en sinds 2000 komt mobiliteit er nog bij. Niet voor niets dat Tesla, Eindhoven heeft gekozen als uitvalbasis voor Europa.

Tijdens de terugweg hebben we zelf de route bepaald door een tussenstop te plannen bij de ANWB in Breda. Ook hier waren we weer welkom en kregen we een beker koffie toe. Binnen een half uur hervatten we de reis. Volgens de energiemeter een bereik van 150 km en volgens het navigatiesysteem een rit van 106 km. Bij aankomst thuis hadden we nog een bereik van 27 km, dus is de energiemeter iets te enthousiast geweest. Met name dankzij de ANWB is het dus goed mogelijk om met een elektrische auto een bezoek aan de Randstad te brengen zonder veel oponthoud.

Wat mij betreft is de ANWB dan ook met recht “De mobiliteitsclub van Nederland”. Het zou geweldig zijn als de ANWB ook snelladers in de Peelregio gaat plaatsen. Zeker weten dat ze hier veel belangstelling krijgen met zulke actie.

Meer ervaringen van het praktijkgebruik van een Nissan Leaf kunt u lezen op de site: www.e-carmarket.nl

Groeten Henk Hendriks